TRAVEL | Roadtrip Slovenie, Kroatie en Italie | Deel 3

En we gaan DOOR voor het laatste deel van onze geweldige roadtrip. Een deel waar we op plekken zijn geweest die ik vooraf niet had verwacht. De reis zou eigenlijk naar Slovenie en Kroatie gaan, alleen het toeval was zo dat we door een gunstigere route Italie zouden doorkruisen. En dan moeten we natuurlijk wel even wat leuke steden aan doen 😀 Dus zodoende hebben we nog goed genoten in Venetië en Verona!

TRAVEL - Roadtrip Slovenie - Soca river Kobarid

Vanuit het feestgedruis in Novaljaaaa vervolgden we onze route terug naar boven, back to Slovenië. Want we hadden nog een mooi stukje natuur gemist op de ‘heenweg’. In Slovenië heb je namelijk een smaragdgroene rivier waar veel outdoor activiteiten te doen zijn; de Soča.

Het was best wel een rit van Novalja (via Zagreb) naar de Soča river. Onderweg zoeken naar een leuke camping die we gelukkig meteen hadden gevonden. Het was al donker bij aankomst, dus we konden de schijnbaar mooie kleur van de rivier nog niet zien. Alleen we hoorden hem wel stromen!

CAMP | Camping Lazar, Kobarid, Slovenie

Aan de oever van de Soca ligt Camping Lazar; prachtig gelegen midden in de natuur met netjes sanitair en een gezellige bar/restaurant waar iedere dag een warm houtvuur brand. Op de weg naar de camping vroegen we ons af of het
wel de toegangsweg was, want die was smal! En met een redelijk grote camper wil je niet ergens inrijden waar je vervolgens echt never nooit meer kan draaien. Maar dat was het niet geval! We konden de camper op het veldje parkeren en hebben in de avond genoten van een heerlijk rood wijntje in de bar.

TRAVEL - Roadtrip Slovenie - Kamp Lazar KobaridJe merkt goed dat je in een outdoor omgeving bent want iedereen loopt op bergschoenen, heeft afritsbroeken aan en zonder mountainbike hoor je er eigenlijk niet bij J Via de receptie van de camping vind je veel informatie wat er allemaal in de omgeving te doen is, handig. Omdat het weer wat slecht was besloten wij om niet te gaan raften maar een hike te doen. En dat was moooooi!

TO DO | Kobarid historical trail Soča, Kobarid, Slovenie

Direct vanaf de camping kan je starten met de wandeling. Het staat super handig aangegeven op bordjes overal langs de route. De Soca wordt ook wel de ‘Smaragden Schoonheid’ genoemd, door de smaragdgroene kleur en ook de enige rivier die dat van het begin tot het eind behoudt (Wiki ;))

De Socavallei is ook het podium geweest voor heel veel veldslagen in de Eerste Wereldoorlog. Heel veel soldaten zijn gesneuveld aan het zo genoemde Isonzofront in Kobarid. Tijdens de wandeling kwamen we bij een grote kerk, bovenop een berg, die onderdeel is van de route. Hier zie je op de muren nog alle namen van de soldaten gegraveerd, best indrukwekkend.

TRAVEL - Roadtrip Slovenie - Soca river - Kobarid trail
Ook liggen er aardig wat watervallen op de route van de hike waar je mbv geinige paadjes heel dichtbij kan komen.Je voelt je echt megaklein als je tussen de grote rotsen door klimt, maar zeker de moeite waard.
En het mooie aan deze route voor ons Nederlanders is dat het gratis is 😉 Stond ik wel van te kijken omdat we bij ieder natuur-attractie aardig wat entree moesten betalen. Win-win situatie 😉

Omdat het weer in Slovenië die dag en ook de dag daarna niet heel goed was (veel regen) besloten we om door te rijden. Omdat het bij de grensovergang tussen Slovenië en Oostenrijk op de terugweg altijd superdruk is zijn wij bij Italie de grens over gegaan. Super easy, geen file gehad! Bueno, op naar Venetië!

TRAVEL - Roadtrip Italie - De mooie waterwegen van Venetie

Ik was er nog nooit geweest dus was benieuwd naar al het water, de schijnbaar gruwelijke stank die er daardoor hangt, de gondels en natuuuuurlijk het heerlijke eten. Moet zeggen dat ik in alles niet teleurgesteld was.

CAMP | Venezia Camping Village, Venetië, Italië

Venezia camping VillageMaar eerst die camper op een camping parkeren. Heel vlotjes vonden we een camping en voor we het wisten stond het beestje weer netjes geparkeerd.

Gunstige prijs, wellnessruimte met zwembad (wel bijbetalen) en er stopt zowat voor de deur een bus die je naar het centrum van Venetië brengt. De camping zelf ligt er net buiten, ook gunstig. Probeer ook zeker een koffie in de ‘markt’, smaakt echt heel erg goed in de ochtend in het zonnetje op het terras 🙂

‘s Avonds zijn we Venetië al ingegaan, wel zonder camera. Mooooie stad, maar haha, op sommige stukken echt een doolhof. Bijna de laatste bus naar de camping gemist 😉 Dat ging ons niet nog een keer gebeuren.

Travel - Roadtrip Italie - Miniatuureffect Venetie

TO DO | Gondelvaart door Venetië

Je ziet ze overal natuurlijk in Venetië, de gondels. Met over het algemeen te knappe Italiaanse mannen als gondeliers, althans dat vinden ze zelf 😉 Van mij hoefde het niet per se… tot we door wat kleine straatjes struinden en aangesproken werden door een man die op een oude piraat leek. Mooie babbel erop. Als iemand ons door Venetië mocht varen, was hij het wel! TRAVEL - Roadtrip Italie - Gondeltocht VenetieDus nadat we mooi wat van de prijs af geluld hadden hebben we een paar flessen rode wijn gekocht en zijn we met hem mee gegaan.

Moet zeggen dat het dus wel echt de moeite waard was! Je gaat door alle kleine waterstraatjes van Venetie onder het genot van een wijntje en mooie verhalen van de piraat, om vervolgens uit te komen op ‘Canal Grande’, de ‘hoofdwaterstraat’ van Venetië.
Je vindt de gondeliers overal door Venetië. Voor een vaart van een dikke drie kwartier betaal je € 80,- (per gondel). Volgens mij wel iets wat je een keer gedaan moet hebben in deze stad.

Twee flessen wijn was wel ietsje teveel voor de drie kwartier. Dus na de gondel hebben we de andere fles wijn burgemeester gemaakt gezellig op een trapje aan de waterkant in de zon. Was heel fijn!

Maar je krijgt er zo’n honger van! En dan ben je toch blij dat je in Italië bent, want man man man, wat kan je daar goed tafelen.

EAT | Al Bacco Felice, Venetië, Italië TRAVEL - Roadtrip Italie - Lekker koud biertje ini Venetie

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen, maar ga in Venetië gewoon ECHT NIET in de buurt van belangrijke wegen of pleinen bij een restaurant zitten. Want ze rippen je helemaal leeg, en eerlijk, zó goed is het eten dan ook niet. Je moet voor de goeie, gezellige Italiaanse restaurantjes even net dat zijstraatje in.

En daar vonden we Al Bacco Felice, een heel gezellig klein restaurant waar we op het terras plaats namen. Het was super heet die dag dus hadden nog een lekker plekkie in de schaduw ook. Wat smaakt dan goed? Een lekker koud biertje van de tap! Toch kan je Italië beter een wijntje, of nog beter een karaf, bestellen. Erg lekker en mooi prijsje.

TRAVEL - Roadtrip Italie - All Bacco Venetie Pasta VongoleOmdat het zo lekker en gemoedelijk hier was zijn we er zelfs twee keer gaan eten, haha, was gewoon echt goed. En daarom een mooie vermelding hier. Dikke aanradert dit restaurantje, bestel ook zeker de Pasta Vongole, goddelijk!

Ristorante – Pizzaria Al Bacco Felice, Santa Croce 197/E Venezia.

What else to do in Venetië? Alles wat van leer is gemaakt zie je op iedere hoek van de straat, dus ik heb mezelf een nieuwe leren portemonnee cadeau gedaan. En off course ijssss, heerlijk als het zo warm is om te genieten van een ijsje. Pictures onderaan de post 😉

Na een paar prachtige dagen moesten we weer door, door richting het noorden. Alvast zoetjes aan beginnen aan de terugreis. En wat lag er op onze weg? Verona, jaaa, de stad van Romeo en Julia <3 Hoe cheesy het ook is, ik wilde dat balkon graag wel eens zien.

TRAVEL - Roadtrip Italie - Verona

De camper hebben we aan de rand van de stad geparkeerd om vervolgens verder te gaan op de fiets, die we vier hadden meegenomen achterop de camper. Was een goed idee want toen we het centrum naderden zagen we dat er fietspaden waren en plekken waar je fietsen kunt huren. Eerste Italiaanse stad waar ik ben geweest die het gebruik van de fiets aanmoedigt. Aangekomen in hartje centrum de fietsen geparkeerd en verder gaan lopen. We hadden geen idee waar dat balkon was, maar al snel zagen we een grote menigte een gang in lopen.

TO DO | De Casa di Giulietta, Verona, Italië

Romeo en Julia, het bekende verhaal van Shakespeare speelt zich af in Verona. Het personage van Julia is gebaseerd op een vrouw uit Verona, die vroeger in het betreffende huis heeft gewoond. Het balkon bevindt zich aan een mooi binnenplaatsje, die je via een gang bereikt waar je bijna geen leeg stukje muur meer kunt zien. Het was er een drukte van jewelste met allemaal meisjes die de namen van hun (nu-nog) vriendjes bij een hartje schrijven.

TRAVEL - Roadtrip Italie - Balkon van Julliet Verona

Op het binnenplaatsje staat ook een standbeeld van Julia, waar iedereen constant mee op de foto gaat en daarbij de (rechter)borst van Julia aanraakt. Ik vond het er maar stom uit zien, blijkt dus dat het je schijnbaar geluk in de liefde brengt als je dat doet :p

Ik vond het wel leuk om een keer in het echt te zien, maar dit is niet het enige wat leuk is om te doen in Verona. Je hebt er namelijk ook één van de grootste amfitheaters ter wereld, waar veel operavoorstellingen zijn. Schijnbaar heel mooi om te zien en mee te maken, maar waar wij nu geen tijd voor hadden. Gelukkig was er nog wel even tijd om nog eens goed Italiaans te genieten.

EAT | Hostaria La Vecchia Fontanina, Verona, ItaliëTRAVEL - Roadtrip Italie - Menu La Vercchia Fontanina Verona
Ook weer verscholen achter een aantal pleinen, net om de hoek van een straatje, lag een mooi echt Italiaans terrasje met de kenmerkende rood-wit-geblokte tafelkleedjes.

TRAVEL - Roadtrip Italie - Romeo en Julietta wijnWe gingen aanvankelijk even op het terras zitten voor een wijntje, een echt Romeo en Julia wijntje zelfs. Alleen toen we het dagmenu zagen gingen we snel overstag en besloten om van het wijntje een goede lunch te maken.

Heerlijke ricotta gnocchi met bacon en een jus vooraf, gevolgd door een paardenbiefstuk als met een echte Italiaanse koffie na. En dat alles nog onder het genot van wat wijn. Een dagmenu waar je u tegen zegt, echt genoten bij dit restaurant. Je ziet nagenoeg alleen Italiaanse gasten bij dit restaurant, dan dan moet het wel goed zijn hè als de buurt er eet 😉

TRAVEL - Roadtrip Italie - Ricotta Gnocchi met bacon Verona

Hostaria La Vecchia Fontanina, p.tta Chiavica, 5 vicino a Piazza Erbe, Verona

Met de buikjes rond vervolgden we de roadtrip richting de Alpen, waar we voor de laatste keer het beestje voor een nachtje zouden parkeren. We zochten een plaats in de Italiaanse Alpen, die niet te ver verwijderd was van de snelwegen zodat we ook weer vlotjes weg zouden kunnen gaan. We kwamen uit in Merano, een hauteine stad met veel kuuroorden. En ligt te midden van veel bergtoppen. We vonden een schattige camping waar overal appelbomen stonden, die je ook mocht plukken. Lekkerrr. Maar daarvoor kwamen we niet in de bergen, let’s go up the mountain!

TRAVEL - Roadtrip Italie - Prachtige wandeling in de bergen TO DO | Bergwandelen, Merano, Italië

Ik als echte bergwandel-leek voelde niet veel voor de dikke hike die mijn reismaatjes wilden afleggen, ik vond een korte wandeling die afgewisseld werd met berghutjes waar je een lekker biertje kon drinken prima voor de laatste dag. Dus in me uppie ging ik voor het eerst in de gondel de berg op, spannend 😉

Bovenop de berg keek je boven de wolkendekens uit en omdat het zo’n mooi weer was had je prachtig uitzicht. Via een route die goed aangegeven stond ben ik de wandeling van een dikke drie uur gaan afleggen. Er waren veel wandelaars op deze route, allen goed voorbereid met de juiste kleding en stokken. Ik werd een beetje vreemd aangekeken met mijn shorts en Birckenstocks, haha.

Na 45 minuten wandelen over een klein bergpad kwam ik bij het eerste etablissement en vond ik dat ik wel een biertje had verdiend. En die was lekker! Smaken toch altijd beter na wat inspanning hè.

TRAVEL - Roadtrip Italie - Heerlijk weissbeer in de bergen

Bergen, bier, berghutjes… voor mij hoort daar maar één soort gerecht bij: Wienerschnitezl 😀 Dat had ik mezelf beloofd aan het einde van de route en toen ik het restaurant zag waar ik ook ben gestart, ging ik er met een klein spurtje naar toe. Ik had ondertussen goed honger gekregen van al dat gewandel. Ik werd goed beloond, want de schnitzel was heeeerlijk. Leuke afsluiting van de vakantie!

TRAVEL - Roadtrip Italie - Wienerschnitzel in de bergen bij Merano

Bij terugkomst op de camping nog een kleine plons in het zwembad en een frisse douche, om nu echt te beginnen aan de terugreis. Met een heel voldaan gevoel, dat wel. Super veel gezien en gedaan op de roadtrip en dat is ook het mooie van een camper denk ik, je bent zo mobiel en rijdt waar je wil gaan. Kei fijn! En ook kei bedankt voor de mede-roadtrippers want het was echt nooit zo leuk geworden zonder jullie natuurlijk.

Zoooo… kunnen we weer gaan dromen over de volgende trip. Hieronder nog wat extra beeldmateriaal van deze mooie trip.

TRAVEL - Roadtrip Italie - Venetie

Beautiful Venice

TRAVEL - Roadtrip Italie - Tekenaars in de gangen van Venetie

TRAVEL - Roadtrip Italie - Onze gondelier in Venetie

Onze gondelier in Venetië, was top

Travel - Roadtrip Italie - Italiaans ijs eten in Venetie

Hmmm lekker ijsje eten in Venetië

TRAVEL - Roadtrip Italie - Straten in Verona

Mooie straten van Verona

TRAVEL - Roadtrip Italie - Gondel boven de berg op

Daar komt de gondel aan!

TRAVEL - Roadtrip Italie - Koeien in de bergen bij Merano

Koeien(bells) in de bergen!