TRAVEL | Roadtrip Slovenie, Kroatie en Italie | deel 1

Bij het schrijven van deze post ga je weer even terug naar onze fijne roadtrip. En niet binnen op de bank omdat het buiten regent en supergrauw is. Nee, dan had ik nu toch liever de soms zo hete camper met diezelfde nummers die na 4500 km rijden wel vaker dan twee keer voorbij zijn gekomen. Véél liever, wat een lol hebben we gehad.

We zijn een dikke twee weken onderweg geweest en veel dingen gezien en gedaan. Kan dat niet allemaal in één postje vertellen en knip het daarom op in een paar delen.  Blijft het misschien nog leuk om te lezen 😉

TRAVEL - Roadtrip Slovenie - Camping Stobec Vintgar kloof

SLOVENIE

‘Ineens’ was de camper gereed voor vertrek vrijdagmiddag en was ik natuurlijk nog niet klaar voor vertrek . Gelukkig konden we nog even rustig onze spullen bijeen rapen en zijn we in de avond vertrokken. De eerste keer dat ik de camper zag moest ik hard lachen… écht een grote camper. Wist toen al dat dit een heel leuk tripje ging worden.

CAMP | Camping Šobec, Lesce.

De eerste echte stop op een camping was in Slovenië,in de buurt van het meer van Bled. Een klein stukje boven de hoofdstad Ljubljana. Veel campings hebben we via Google gevonden, top-app. Zo ook camping Šobec. In de buurt van de Vintgar kloof, waar we die dag daarna naar toe zouden gaan. De weg naar de camping was niet verhard en ging bergafwaarts een bosrijke omgeving in. Je denkt echt dit kan niet goed zijn, tot je ineens een soort meer/rivier ziet met daarachter een camping. We zijn er!

TRAVEL - Roadtrip Slovenie - Camping Sobec meer

Een plekje mag je zelf uitzoeken op de camping dus het beestje had een mooi plekje onder de bomen op een groen grasveldje gekregen. Als echte camper-rookies vogelen we uit wat we eigenlijk allemaal bij hebben en hoe we de campingplaats in gaan richten. Barbecue had snel zijn plaatsje gekregen en ook de rest ging vlotjes.

Behalve de luifel, die was kapot, want er zaten geen stokken bij. Dat dachten we, haha. Tot we een andere kampeerder in de gaten aan het houden waren en zagen dat zijn stokken geïntegreerd waren in de luifel en hij die eruit klikte. Off course was dat bij ons ook. De eerste avond hebben we het dus zonder luifel gedaan 🙂

Was een erg chille en nette camping. Op de foto hierboven het ‘zwemmeer’ met fris maar heel schoon water. Nog even van genoten voordat we die middag naar de Vintgar kloof zouden vertrekken.

NATURE | Vintgar Gorge

TRAVEL - Roadtrip Slovenie - Vintgar GorgeOp een dik kwartier rijden van de camping ligt Vintgar Gorge. Wat een rit, haha. We hadden een soort van toeristische route genomen (dank je Google) waar je niet direct uit kon halen dat er veel kleine en erg lage tunnels op de route lagen. Dat gingen we nooit halen dacht ik met die grote camper. Maar door de goede chauffeur en bijrijder die aanwijzingen gaf kwamen we dan toch bij Vintbar Gorge.

Een kloof van 1,6 km waar de rivier Radovna stroomt tussen steile hellingen door. Langs deze steile hellingen hebben ze houten loopbruggen gemaakt die door de gehele kloof lopen en aan het einde is er een waterval(letje). Af en toe vind je ook een trap op deze houten bruggen dus let op dat je niet struikelt. Overkwam een vriend en verloor daardoor zijn Rayban in de kloof. Whoppa 😉 Mocht iemand dus ooit een Rayban Clubmaster vinden in de buurt van deze kloof laat het me vooral weten!

Het was wel een heel mooie kloof, bijna net zo mooi als op de Google plaatjes. Alleen op die plaatjes zie je nooit mensen of wespen. Die waren hier beide wel in flinke aantallen te vinden. Maar het heeft de pret niet mogen drukken. Na dit tripje snel weer de camper in en door.

RAVEL - Roadtrip Slovenie - Vintgar Gorge kloof

Onder het mom van ‘nu we er toch zijn’ nog snel langs het meer van Bled gegaan om daar wat te eten in een restaurant. Zaten we net buiten op een mooi terras tot we gewaarschuwd worden dat regen eraan komt en we beter binnen kunnen gaan. Een kwartier later begon het en het heeft de hele avond geregend.

TRAVEL - Roadtrip Kroatie - Onderweg naar Split eindelijk zonWe zijn die avond naar Ljubljana gegaan en vonden weer een mooie camping. Met name veel regen en alcohol gezien en was daardoor geen foto waard 😉 Ljubljana is een prachtige stad al hebben wij hem helaas niet zo mogen bewonderen door alle regen.

KROATIE

Er bleef veel regen hangen in de omgeving waardoor we direct doorgereden zijn naar het zuiden van Kroatië; Split. Het was een flinke rit maar toen we eindelijk zon zagen waren we happy! Daarvoor ga je tenminste op vakantie hè.

CAMP | Camping Strobec, Split

TRAVEL - Roadtrip Kroatie - Mooie zee bij Camping MarginaalDe eerste nacht in Split was bovengenoemde camping vol, schijnbaar populair want we waren niet de enige die moesten omdraaien. Overigens de enige camping die vol was tijdens onze hele trip. Gelukkig vonden we een 20 minuten verderop een kleine camping waar nog één plekje was. Direct aan zee. Dus de dag na aankomst hebben we een echte stranddag gehad met veel zon, bier en zout zeewater.

De volgende ochtend zijn we vroeg naar Camping Strobec gereden, want zonder reservering moest je er vroeg zijn. So said, so done. En een mooi plekske dat we hadden! Een duidelijke upgrade qua camping want er was een fijne supermarkt met Lasko, ons favoriete bier tijdens de roadtrip en een beach bar en restaurant. Deze zat hoog boven de het strand en we keken daardoor uit over zee met een biertje en tequila. Genieten zeg. ‘s Avonds in het restaurant hadden we deze gnocchi gegeten, één van lekkerste momentjes van de trip.

TRAVEL - Roadtrip Kroatie - Strand camping Strobec, Split
De eerlijkheid gebied te zeggen dat ik niet in Split zelf ben geweest omdat het campingleven me wel beviel. Maar het schijnt dus wel een heel erg mooie stad te zijn. Oud met veel smalle steegjes. Onderaan de post een paar foto’s van het centrum van Split. Toch wel een beetje spijt dat ik niet even ben gaan kijken 😉

Zover deel 1. Wat ben je op veel plekken zeg als je zo mobiel bent met een camper. Mooie manier van reizen, deed een beetje denken aan backpacken in Thailand. Volgende deel volgt snel, rijden we weer richting het noorden van Kroatië naar de Krka meren en Novaljaaa! Hieronder nog wat extra foto’s van dit deel van de reis 🙂

Het bordje staat er niet voor niks :)

Het bordje staat er niet voor niks 🙂

TRAVEL - Roadtrip Kroatie - Camping Marginaal

Onze spot op door mij omgedoopte camping ‘marginaal’ in Split

TRAVEL - Roadtrip Kroatie - Camping Strobec Split

TRAVEL - Roadtrip Kroatie - Camper op camping Strobec Split

Het beestje op Camping Strobec

TRAVEL - Roadtrip Kroatie - Lekker weer op Camping Strobec

Het zonnetje scheen lekker in Split!